Lausunto liikenne- ja viestintävaliokunnalle 29.4.2025


Asia: VNS 1/2025 vp Valtioneuvoston selonteko teollisuuspolitiikasta

Suomen Satamat ry on antanut lausunnon eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle valtioneuvoston selonteosta teollisuuspolitiikasta (VNS 1/2025 vp). Yhdistys kiittää mahdollisuudesta lausua asiassa ja toi esiin satamien keskeisen roolin osana teollisuuden toimintaympäristöä ja Suomen kilpailukykyä.

Suomen Satamat ry osallistui vuoden 2024 aikana logistiikan alatyöryhmän työhön osana teollisuuspoliittisen strategian valmistelua.

Teollisuuspolitiikan tarkastelu muuttuneessa toimintaympäristössä on ajankohtaista. Yhdistys korostaa, että Suomen houkuttelevuus sekä kilpailuetu ja -kyky on varmistettava myös nopeasti muuttuvassa kansainvälisessä toimintaympäristössä.

Satamat teollisuuden ja energiamurroksen keskiössä

Satamat ovat teollisuudelle merkittäviä kumppaneita, tarjoten logistisia solmukohtia ja edellytyksiä ulkomaankaupalle – yli 95 % Suomen ulkomaankaupasta kulkee meritse. Toimintavarmat ja tehokkaat satamat ovat elintärkeitä teollisuuden kuljetusketjujen kannalta.

Satamien merkitys ei kuitenkaan rajoitu pelkkään logistiikkaan. Ne toimivat keskeisinä mahdollistajina myös yhteiskunnan energiasiirtymässä ja ilmastotavoitteissa. Esimerkiksi liikenteen päästökauppatulot voitaisiin kansallisella päätöksellä kohdentaa käyttövoimamurroksen tukemiseen – tämä ehdotus sisältyi myös logistiikan alatyöryhmän suosituksiin.

Merituulivoiman kehittäminen edellyttää satamia perustamis-, rakentamis- ja operointivaiheissa. Mittavat investoinnit tukisatamiin ovat välttämättömiä. Myös uusien energiamuotojen tuotanto, kiertotalousratkaisujen logistiikka sekä varastointi voivat edellyttää infrastruktuurin kehittämistä satama-alueilla. Suomen on varmistettava EU-rahoituksen saatavuus näihin investointeihin. Samalla tulee sujuvoittaa satamien investointien lupamenettelyjä, kuten valtioneuvoston selonteossa todetaan.

Satamat voivat olla myös keskeisiä toimijoita kiertotaloudessa, mutta kierrätysmateriaalien kuljetuksia koskevat lainsäädännölliset epäselvyydet vaikeuttavat markkinoiden toimivuutta.

Yksityiskohtaisia nostoja selonteosta

  • Monimuotoisuustiekartat (s. 37): Satamatoimialalle laaditaan parhaillaan omaa luonnon monimuotoisuustiekarttaa. Työ valmistuu syyskuussa 2025.
  • Energiainfrastruktuuri (s. 38): Satamien sähköjärjestelmiä kehitetään. Maasähköinvestoinnit vuoteen 2030 mennessä ovat keskeinen kehityshanke, ja tulevaisuudessa myös sähkö- tai hybridiratkaisut vaativat suuritehoista sähköverkkoa satama-alueilla. Satamien tarpeet on huomioitava kansallisessa energiainfrastruktuurin suunnittelussa.

Logistiikan alatyöryhmän suositukset vaativat toimeenpanoa

Suomen Satamat ry korostaa, että valtioneuvoston selonteon käsittelyn yhteydessä tulisi linjata logistiikan alatyöryhmän suositusten toimeenpanosta ja seurannasta. Suositusten edellyttämä poikkihallinnollinen yhteistyö on olennaista.

Toimenpidesuosituksia ovat muun muassa:

  • Itämeren merenkulun häiriöttömyyden varmistaminen ja vaihtoehtoisten kuljetusreittien kehittäminen
  • Jäänmurtokapasiteetin ja jäävahvistetun aluskaluston riittävyys
  • Väyläverkon investointiohjelmaan sitoutuminen
  • Infrarahoituksen kohdentaminen teollisuuden kuljetusreitteihin
  • Rautatieliikenteen kilpailun edistäminen
  • Kilpailukykyinen verotus ja maksurasitus yrityksille
  • Suomen logististen erityisolosuhteiden huomiointi EU:ssa ja kansainvälisesti
  • Maantieliikenteen käyttövoimaratkaisujen vauhdittaminen
  • Päästökauppatulojen kohdentaminen liikenteen käyttövoimamurrokseen
  • Vaihtoehtoisten polttoaineiden saatavuuden parantaminen

Lisätietoja:

Piia Karjalainen
Toimitusjohtaja
Suomen Satamat ry

Muut ajankohtaiset artikkelit

Tilaa Suomen Satamien uutiskirje

Uutiskirjeen tilaus

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.